Siła pary w Muzeum Fabryki

Siła pary w Muzeum Fabryki
Muzeum Fabryki serdecznie zaprasza 17 października o godzinie 17.00 na inaugurację najnowszego elementu ekspozycji: modelu maszyny parowej. Zapraszamy na krótką prezentację modelu, spotkanie z twórcą, a potem wykład o historii pary wodnej.
Maszyny parowe były nieodłączną częścią fabryk włókienniczych. Od teraz w Muzeum Fabryki będzie można zobaczyć jak wyglądała maszyna parowa i dowiedzieć się jaką rolę pełniła.
Za wynalazcę parowego silnika tłokowego popularnie nazywanego „Maszyną parową” uważa się Jamesa Watta. W przemyśle włókienniczym zaczęto je stosować powszechnie w XIX wieku. Pierwsza maszyna parowa o mocy 60 KM w łódzkiej fabryce zainstalowana została przez Ludwika Geyera w 1839 roku. Zastosowanie maszyn parowych przez łódzkich fabrykantów było jednym z czynników przyspieszających rozwój przemysłu włókienniczego w Łodzi.
Spalając pod napełnionym kotłem drewno bądź węgiel, doprowadzano wodę do wrzenia. Wytworzona w ten sposób parabyła doprowadzana przez układ rozrządu do cylindra.
Pasy transmisyjne przenosiły napęd z koła zamachowego maszyny parowej na system wałów i przekładni biegnących w poprzek hal fabrycznych, a z wałów bezpośrednio do maszyn włókienniczych (np. krosien).
W latach 20. XX wieku zakład posiadał napęd parowy i elektryczny. Napęd parowy pochodził z ogromnych maszyn parowych prawdopodobnie pochodzenia angielskiego, o łącznej sile 6000 kM. Napęd elektryczny generowany był przez dwa turbogeneratory o mocy 2400 kW i 3000 kW przypuszczalnie wyprodukowanych przez firmę Brown & Boveri znajdujące się w wybudowanej na terenie zakładów elektrowni (w 1912 roku).
Początkowo prąd elektryczny wykorzystywano do oświetlania zakładów. Po przyłączeniu zakładów do miejskiej sieci elektrycznej zaczęto wykorzystywać prąd także do napędzania maszyn włókienniczych.
Stopniowo likwidowano silniki parowe wykorzystując jeszcze kotły i kominy. Ostateczne burzenie kominów rozpoczęto po II wojnie światowej.
Wykład o historii pary wodnej - od starożytności po czasy współczesne. W czasie wykładu można będzie dowiedzieć się o wielu ciekawych faktach. O tym, że już w starożytności odkryto właściwości pary i potrafiono je wykorzystać, a potem na prawie 1,5 tys. lat zapomniano. O powrocie do zainteresowania parą w czasach nowożytnych, wynalezieniu pierwszego samowara i zaworu do niego - wynalazku, który zrewolucjonizował podejście do pary. O pierwszych maszynach parowych, a także statkach, samochodach i windach napędzanych parą. A także o tym, że para wodna pracuje dla nas do dziś:)
wykład poprowadzi : dr Zbigiew Głąb
Serdecznie zapraszamy
Muzeum Fabryki
ul. Drewnowska 58, Manufaktura,
wjazd windą na 2. piętro, naprzeciwko wejścia do Cinema City
Milena Wicepolska